Kick-off för hösten



Så här i augusti när semestern nalkas sitt slut så brukar jag känna mig märkligt nöjd och sugen på att ta tag i nya projekt. Samma känsla som när man skulle börja skolan igen efter ett långt sommarlov och fick åka med mamma till stan för att köpa nya bänkpapper. 

Jag märker att mina barn delar den känslan, det är något skönt med att komma tillbaka till rutinerna. Vi brukar ha en övningsvecka med läggdags i "normal" tid och lite planering och fix innan skolan börjar på riktigt. I det ingår att se över höstgarderoberna och göra eventuell inhandling som behövs. Bänkpapper är inte längre aktuellt eftersom man inte har bänkar i den moderna skolan. 

Även på arbetsplatserna brukar hösten innebära att man tar nya tag. Utvecklingssamtal, personliga utvecklingsmål (som inte alltid är så personliga) och kick-offer. Det är inget jag ser fram emot. Tänker lägga minimal kraft på det i år och istället lägga kraft på mina egna projekt och mål. Jag har därför anordnat en egen kick off inför hösten. Det blev först en långpromenad och därefter två timmar i ensamhet när jag plottade ner idéer, projekt och delmål i ett excelark. Sedan firade jag med ett glas cava. 

Någon kanske ställer den relevanta frågan var min man finns i det här. Svaret är att vi diskuterar och planerar våra gemensamma mål vid annat tillfälle. Men eftersom jag har så många egna saker som han inte är så intresserad av detaljerna kring eller involverad i så tar jag den här egna tiden också. Som introvert är det dessutom viktigt med egentid och tid att reflektera utan krav på diskussion. 

Jag vet att många anordnar den här typen av kick off för sig själva och sina respektive och man gör på lite olika sätt. Det är det som är det fina, när det är ens egen kick off så behöver man inte bry sig om formkrav och vad som "måste" vara med. Ha!

Det som känns viktigt för mig är dels att se över hur jag befinner mig i förhållande till mitt långsiktiga mål, för att se att jag är på rätt spår. Jag vill även se över hur jag nu efter halvlek ligger till med mitt årsmål. Slutligen så vill jag sätta upp några projekt och rutiner för hösten.


Status långsiktigt mål

Mitt långsiktiga mål är att bli ekonomiskt fri och leva ett liv där jag arbetar med det jag gillar bäst. Inte "arbetar" i form av anställning utan helt enligt egna önskemål. Jag kan tack och lov konstatera att jag är på väg åt rätt håll i förhållande till det här målet. Bland annat har jag just uppnått en viktig milstolpe i sparandet. Visst, det har varit ett väldigt bra år på börsen så här långt men jag har också dragit mitt strå till stacken genom nysparande. 

Status årsmål

Vid nyår så satt jag ner och gjorde en ordentlig översyn av vad jag vill göra med 2021. Inte bara att jag kläckte ur mig några nyårslöften som jag brukar göra utan jag tog faktiskt en rejäl funderare. Jag skrev ner massor av saker jag tycker är viktiga inom olika områden (familj, hälsa, jobb etc). Till hjälp hade jag en podcast från Yoga Girl med avsnittet intention setting ceremony. Det passar nog inte alla men jag gillade det. Avsnittet avslutades med att man skulle ta alla intentioner man skrivit ner och sammanfatta det med ett ord som skulle representera vad man ville skulle symbolisera året. Mitt ord blev FRIHET. 

Jag har i flera år arbetat med att skapa en större känsla av frihet i livet. Då menar jag främst frihet från känslan av att jobbet och andras agendor äger min tid. I år har jag tagit stora kliv framåt och det är helt och hållet tack vare det kapital jag har byggt upp som jag har vågat ta de stegen. Så jag skulle vilja konstatera att även årsmålet känns på rätt spår. Skönt. 

Projekt och rutiner för hösten

Oj här visste jag inte var jag skulle börja. Det finns så många saker jag vill göra och jag har en tendens att påbörja lite för mycket på samma gång. Sedan går luften ur mig när jag inte mäktar med allt samtidigt. Inte bra. Det är nog första rutinen jag vill bli bättre på - ta en sak i taget.

Det jag gjorde var att jag skrev ner några områden och under varje område la jag till projekt och rutiner.

Områdena var: Familj, Hälsa, Ekonomi, Hem, Arbete

I området Arbete så är det enbart fokus på mina egna projekt och inte mitt faktiska dagarbete. Här sätter jag upp vilka projekt jag ska arbeta på samt hur mycket tid jag ska lägga på dem och vad jag vill åstadkomma under resten av året. Jag har en hel del jag vill utveckla kring att bygga hemsidor och annat. Jag har även som mål att tjäna mina första pengar på "egna grejer" eftersom jag ännu inte gjort det. 

Inom områdena Familj och Hälsa så har jag skrivit ner rutiner eller system som jag vill införa eller förstärka. Till exempel att gå upp tidigt varje morgon för yoga och att ha familjemiddag och genomgång inför veckan på söndag kväll. Löpning tre gånger i veckan (ny rutin) och dagliga promenader (befintlig rutin) finns också med och jag vill se dem mer som rutiner än som "mål". 

Avseende Ekonomin så är målet en bibehållen sparkvot samt att förbättra rutinen med månadsuppföljningar. Jag tycker inte det är meningsfullt att sätta upp mål för hur stor portföljen ska vara i slutet av året eftersom börsens rörelser ligger utanför min kontroll. Jag har också tänkt köra diverse sparprojekt, till exempel en månadsutmaning att hålla familjens matkostnader under 2000 kr. 

Inom området Hem så är det svårt att välja mellan alla projekt men det känns bra att nu ha en lista. Här samkörs förstås det mesta med mannen så att vi har samma prioriteringar. Annars kan det bli lite knivigt. Två av mina egna projekt är dock att skapa en kapselgarderob för hösten/vintern samt att rensa och sälja av saker i ökad utsträckning. Trots att jag är "bra" på att sälja saker vi inte använder så har jag inte lyckats göra det i samma utsträckning som det har kommit in nya saker de senaste 10 åren och det ska det nu bli ändring på. Jag har lånat Konsten att städa av Marie Kondo att läsa igen för inspiration. 


Vad har du för projekt och rutiner inför hösten?

 

 


3 kommentarer:

  1. Snyggt och inspirerande. En struktur som tar en framåt. Värde, mening inkorporerat.

    Jag är i det stadiet där många av våra tidigare insatser "spelar mindre roll". Alltså extrajobb för någon hundring netto etc. Portföljen börjar mer och mer leva sitt eget liv - och det gör vår son på sju år också. Han som tidigare tog allt tid tar mindre tid nu eftersom han söker sig mot vänner och klarar mer själv.

    Alltså har jag mer TID och utrymme. Inte dumt men ovant.

    Nu leker jag med tanken att köpa en stuga 1-1,5h bort och renovera upp. Tanken är uthyrning samt att använda själv.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter onekligen som en bra utveckling och skönt när man ser resultatet av allt sparande. Har noterat tidiga tecken på det där med att portföljen börjar leva sitt eget liv och ser fram emot att hamna i samma läge som du är i.
      Låter intressant med stugplanerna. Jag tror absolut det kan vara en bra idé om man tycker det är kul att fixa och är händig (som jag har förstått på din blogg att du är). Förena nytta med nöje. Går säkert att täcka alla löpande kostnader med uthyrningen och kanske till och med få lite över? Beroende på läge och så förstås.

      Trevlig fortsättning på helgen!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...