Podtips med MMM som gäst

Podtips med MMM som gäst. Ibland lyssnar jag på podden The Rebel Entrepreneur. Det är en form av spin-off från Choose FI med fokus på - ja förstås - entreprenörsskap. 

I söndags lyssnade jag på det bästa avsnittet hittills. Mr Money Mustache gästade och bara det gjorde det förstås värt att lyssna på. Avsnittet handlar om Andrew som får coaching då han håller på och bygger upp en egen verksamhet. Han arbetar också mot FI och hade nu chansen att ställa frågor till MMM. 

Det blev en intressant diskussion eftersom Andrew redan har kommit en bra bit på vägen mot FI och skippade tekniska basic-frågor. Ett ämne som kom upp som jag och säkert många med mig kan känna igen är hur man pratar med ej insatta personer om FI. Jag skrev en bloggpost om det i somras. Det är en av mina mest lästa vilket jag tolkar som att det är ett ämne som fler funderar över. 

Skrattade högt när det föreslogs i podden att MMM skulle börja med cold calls för att värva fler till FI-rörelsen. Tänk dig själv att jobba med att ringa runt till slumpvis utvalda människor och försöka förmedla budskapet. Jag har jobbat med telemarketing under en mörk period i min ungdom så jag ryser vid tanken. Men det skulle säkerligen vara roliga samtal att lyssna in på. Idén kom upp apropå att de konstaterat att det kan vara svårt att nå framgång genom att springa runt och berätta för vänner och bekanta hur bra det är att lägga om sin livsstil och spara mot ekonomiskt oberoende. Inte så många som nappar.

Hur som helst, lyssna på avsnittet om du har en stund över.

Passar på att tipsa om senaste inlägget på Avanzas blogg också. Det heter Så gör du för att leva på aktieutdelningar. Skribenten menar att intresset för utdelningsinvesteringar ökat markant senaste åren. Sedan följer en väldigt basal genomgång av vad utdelning och direktavkastning är (här skummade jag igenom lite måste jag erkänna men för nybörjaren är det bra). Inlägget beskriver principen för hur man beräknar hur mycket pengar som behövs för att leva på utdelningar och hur mycket investeringar som behövs för att generera ett visst belopp, beroende på direktavkastningen. Det behandlar endast utdelningar och inget om 4%-regeln och att man även kan beakta värdetillväxt i portföljen utöver utdelningar.   

Det jag gillar med inlägget är att skribenten inte målar upp det som att man måste vara en extrem höginkomsttagare för att kunna bygga upp en utdelningsportfölj som går att leva på. Ofta så bryr jag mig inte ens om att läsa spartips från bankerna och andra "traditionella" rådgivare eftersom det sällan känns relevant om man siktar mot FI. De skjuter ofta för lågt och riktar sig till dem som sparar litegrann i en buffert. Enligt min upplevelse. Men här riktar sig artikeln uttryckligen till dem som vill leva av passiva inkomster från utdelningar. Det som krävs är tid och målmedvetenhet vilket jag tycker framgår av bloggposten.


Har du några tips på bra poddar eller artiklar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...