Lyxig helgfrukost



Jag älskar frukost, speciellt lyxig helgfrukost. På vardagarna har vi rationaliserat och äter havregrynsgröt men på helgerna får det gärna vara lite extra.

En av de godaste frukostarna är ju att köpa färskt bröd från närmaste bageri. Det unnar vi oss ibland och jag gillar också att stötta det lokala bageriet som är väldigt bra. Men - det finns mindre kostsamma sätt att lyxa till helgfrukosten.

Baka bröd

Jag bakar bröd nästan varje helg. Har inget emot att gå upp mycket tidigare än alla andra (tvärtom - egentid) men här har jag ett fenomenalt tips:

  • Gör degen på kvällen innan och sätt in den i kylen över natten. På morgonen är det bara att plocka fram den och forma några bullar. Knåda inte. Det blir supergott och påminner om surdegsbröd. Det går att hitta bra recept om man googlar "bröd som jäser över natten". Själv brukar jag ha jäst, salt, 4 dl vatten och 1 dl havremjölk, lite honung och ca 10,5 dl mjöl (några dl graham eller rågsikt och resten vete).
Ytterligare tre saker jag gör när jag bakar:

  • Ha alltid mindre jäst än det står i receptet och jäs längre istället. Det blir godare (och nyttigare inbillar jag mig men det kan jag inte styrka). Man sparar lite pengar på jäst men eftersom det är billigt med jäst så blir det inga stora summor såvida du inte driver ett helt bageri. Men om du driver bageri så behöver du nog inte mina baktips heller.
  • Ha lite mer salt än det står. Smaksak men jag tycker brödet smakar mer då.
  • Återanvänd bakplåtspapper tills det inte är fräscht längre och samma sak med plastpåsar för brödet. Det är helt onödigt att ta nya påsar varje gång.

Gör pannkakor

Om jag inte bakar bröd på morgonen så brukar jag göra pannkakor. Typ american panncakes som är lite mindre och fluffiga. Det funkar bra att göra dem utan ägg om man inte har ägg hemma. Ha bara i havremjölk/mjölk, mjöl, bakpulver, smör, salt och något lite sött. Några tips:
  • Mosa en banan och ha i smeten istället för socker.
  • Släng i några frysta eller färska blåbär på varje pannkaka när de just har hällts upp i stekpannan och inte har stelnat än.
  • Ät med bär eller lönnsirap. Lönnsirap är dyrt så det går att byta ut mot billigare alternativ. Jag avhåller mig dock från att köpa den där billiga "pannkakssirapen" som säljs i stor plastflaska eftersom den innehåller fruktos eller något sådant där riktigt onyttigt. Bättre att köpa en riktig lönnsirap och ransonera den istället. Man behöver inte så mycket.


Gör egen smoothie

Inte ett måste men det känns lyxigt med en smoothie till helgfrukosten. Här kan man slänga ner lite vad som helst i frukt eller grönsaksform. Vi brukar ha bär som vi plockat under sommaren i frysen och använder dessa främst till smoothies. Det är också toppen att frysa in bananer i bitar och slänga ner i smoothien. Så fort en banan börjar se lite brunprickig ut så skär jag den i bitar och fryser in den. Då har man nästan alltid ett lager. Bra att blanda ut bären med äpplen och någon citrusfrukt eller apelsinjuice. Poängen är att man sällan behöver köpa hem specialingredienser till smoothien utan man kan ta det som finns hemma.


Man kan ju undra på vilket sätt det spar pengar att göra en fin helgfrukost. Inget av ovanstående kostar särskilt mycket att göra men ger ändå en känsla av lyx. Då blir det lättare att inte trilla dit på ett slentrianmässigt cafébesök eller liknande senare under dagen. Dessutom så är det härligt och det kan ju räcka som anledning.

Vad brukar du äta till helgfrukost?




 

2 kommentarer:

  1. Mackor blev det idag söndag, rökt lax, skivad tomat, rödlök, kokt ägg. Juice och 3 koppar kaffe. Det var gott... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm det lät verkligen som en lyxig helgfrukost. Inget behov av cafebesök efter det antar jag :)

      Radera

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...