Tisdagstankar om att ändra belöningssystem


Tisdagstankar om att ändra belöningssystem. Jag har tänkt på det där med hur olika vi är vad gäller vad som triggar en känsla av belöning eller känsla av välbefinnande. 

Vi har olika medfödda preferenser men det är också intressant hur lätt det är att omprogrammera sig. Det är i alla fall min bild. Jag baserar detta främst på att jämföra hur jag själv tänkte för fyra år sedan med hur jag tänker idag.

Nu cirka tre och ett halvt år efter att jag hittade MMM och FI så finner jag lika stort nöje i att rensa ut överflödiga saker som att köpa nya saker. Eller rättare sagt, jag finner betydligt större nöje i att rensa ut än att köpa nytt, eftersom det ger en mer bestående känsla av välbefinnande. 

Det är ofta små små förändringar i vanor som tillsammans adderar upp och under många års tid blir miljoner kronor på ISKen och mer fritid. Några exempel på hur jag förändrat mitt sätt att tänka. 

  • Tidigare så prenumererade jag på en låda med smink/skönhetsprodukter som kom hem i ett paket varje månad. Det var som julafton när den kom och jättekul att öppna för att se vad paketet innehöll. Nu för tiden så får jag samma känsla av belöning varje gång jag städar ur badrumsskåpet och även när jag använder det som redan finns där. Jag slipper också få platsbrist av alla saker som ackumuleras.
  • Tidigare så fick jag en liten (kortvarig) lyckokick av att klicka hem nya kläder eller köpa dem i en affär. Nu för tiden får jag ännu mer lyckokänsla av att stryka och hänga kläder fint i garderoben. Jag tar hand om dem bättre, putsar skorna och plockar ihop olika klädkombinationer för att använda det jag har. Då slipper man också den bittra eftersmaken av att ha köpt något man innerst inne vet att man inte riktigt behöver. 
  • Jag prenumererade på olika typer av glossiga magasin. Jättekul när de kom i brevlådan och att bläddra igenom. Men sen samlades de i en hög som jag inte visste vad jag skulle göra med. Nu för tiden åker jag till biblioteket några gånger i månaden och älskar det. Kommer alltid hem med alldeles för många böcker men de kan jag ju lämna tillbaka sedan och det blir inte samma känsla av slöseri med resurser.
  • Jag brukade tycka det var superlyxigt att köpa någon form av take away-kaffe. Nu tar jag istället med mig min egen termosmugg och njuter av hur enkelt och gott det är. Inte lika mycket slöseri på engångsmuggar och pengar.
  • Jag brukade besöka delikatessaffärer och köpa hem delikatesser nästan varje fredag. Nu för tiden köper jag hem lite oliver och annat plock i den vanliga handlingen och slipper lägga tid och pengar på att besöka en specialaffär. Upplevelsen av fredagskänsla är densamma. 
Listan kan göras längre men poängen är att jag utan att knappt märka det har ändrat mitt sätt att tänka. De flesta jag känner är livrädda för att berövas någon form av vardagslyx - deprivation. Men när man väl provar att tänka och leva lite annorlunda så är det lätt. Eftersom de flesta av oss ändå lever i lyx och överflöd med alla tänkbara sätt att mäta. Det är klart att man någon gång då och då kan unna sig att handla i delikatessaffären eller handla ett nytt klädesplagg. Men det är smart att inte göra det på autopilot.


Har du ändrat ditt belöningssystem de senaste åren?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...