Snålkörning vs. Rallyrace

I midsommarhelgen var vi som säkert 50 % av landets befolkning på vårt landställe. Eftersom det ligger en bra bit bort så var det över 2 månader sedan vi var där och det slår mig alltid hur underbart det är att komma dit och hur märkligt det är att allt är precis som vi lämnade det minus 1,5 m snö utomhus. Att ett så fint hus står obebott stor del av året är ju ett slöseri men tröstar mig med att vi är där så mycket vi bara kan och hyr ut det delar av året.

Hur som helst, det är långt att åka (ca 60 mil). Med två barn i bilen kan det lätt bli en pärs och det kan även bli ganska dyrt. Den här gången roade jag mig med att empiriskt undersöka skillnaden mellan att bränna på så fort det rimligen går a la rallyrace mot att snålköra.

På väg dit åkte vi efter jobbet och ville bara komma fram innan midnatt. Mannen körde vilket säkerligen bidrog till racet, jag är själv oförmögen att köra särskilt fort. Det var inga extrema hastigheter på något sätt men säkert en bit över hastighetsbegränsningen på flertalet ställen. Vi kom fram på strax under 7 h vilket är något av vårt rekord på den sträckan. Tanken var full när vi åkte och sista biten rullade vi på ångorna (vilket gjorde att det tog lite längre tid då vi körde långsamt sista biten för att slippa tanka). Således en mycket lyckosam färd tidsmässigt men inte ekonomiskt.

På hemvägen körde vi en annan väg som är något kortare men lägre hastighetsbegränsningar och mindre vägar. Jag körde en ganska lång bit vilket i sig ger en snålkörning eftersom jag gillar att köra enligt hastighetsbegränsningen och ogillar omkörningar (nej jag är inte en pensionär i basker, även om det låter så). Vi tog även en del pauser och tog det allmänt chill, råkade dessutom ut för fruktansvärda köer på E4 så all extra tid berodde inte på min snålkörning. Resan tog strax över 9 h vilket alltså är mer än 2 h mer än ditresan men när vi kom hem visade bränslemätaren att vi hade bränsle kvar för ca 30 mil!

Väldigt stor skillnad i förbrukning med andra ord så där kan man verkligen fundera på om det är värt tidsbesparingen (för att inte nämna miljöpåverkan och den extra olycksrisken).

Något annat jag drillar familjen hårt i är att vi INTE ska stanna på Max eller köpa massa skräp på bensinmackar på vägen. Mycket godare och bättre att ta med egen matsäck, särskilt nu på sommaren. Jag har dock 3 mot 1 i detta läge så inte en helt enkel kamp!

Mvh Spardrottningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...