Epic fail på Glassbilen

Howdy!

Efter att ha levt både sparsamt och hälsosamt senaste tiden inträffade idag en mindre bra händelse - nämligen att glassbilen besökte oss. Jag försökte in i det sista ignorera truddelutten (dududududu dududududu dudu dudu dudu!) men sedan kom äldsta barnet andfådd in och ropade att glassbilen hade parkerat just utanför vårt hus. Till saken hör att jag flera gånger tidigare har lyckats "missa" bilen och därmed byggt upp en förväntan att om vi bara hinner och hittar den i närheten av vårt hus så ska vi handla. Vad är det med glassbilen som är så lockande? Jag kan förstå att det är lockande för barn naturligtvis men för vuxna och annars resonabla människor, så som jag själv? Min amatöranalys är att det bringar fram mysiga minnen från barndomen. Jag kommer från en relativt sparsam familj och det var inga stora extravaganser som till exempel restaurangbesök när jag var liten men vi handlade alltid av glassbilen. Förmodligen, enligt källor (min mamma), var glass från glassbilen ganska prisvärt på 80-90-talet och en bra deal jämfört med att köpa i affären. Not so sure these days...

Väl framme vid bilen var Oatly-glassen slut som vanligt. Gick det att investera i Oatly skulle jag lätt göra det (tror iallafall inte det går, har för mig att jag kollade och det ägs utanför börsen). Jag började jämföra pris per glass och massa sånt men att tillmötesgå alla behov och smakpreferenser blev till slut för mycket för min överhettade hjärna och vi landade därför på Glassyran. En stor box med 22 glassar för det fashionable priset av 299 kr. Herregud vad dyrt! Skulle aldrig komma på tanken att köpa glass för 299 kr i mataffären men kommer det en bil utanför huset och säljer samma sak då går det tydligen bra. Inte ens snittpriset per glass är lågt, blir ju över 13 kr! Insåg direkt när jag köpt den, eller rättare sagt när jag tryckte in kortet i Izettle-apparaten att det var ett misstag men kändes för sent att backa. För att trösta mig mumsade jag direkt i mig en av strutarna, fullproppad med grädde vilket jag som semivegan normalt undviker. Barnen mumsade också glatt i sig varsin glass. Fail på hälsofronten och fail på sparfronten alltså, det sammanfattar jag till en epic fail.



Nu ska jag sluta gräma mig över detta bakslag och ta nya tag imorgon.

En glädjande nyhet är iallafall att juni-utmaningen om att rensa ut och sälja 100 saker under juni är slut med godkänt resultat. Jag har rensat ut över 100 artiklar till försäljning och ca 75 av dem är sålda, resten väntar på köpare. Inga enorma summor har kommit in eftersom jag alltid löpande säljer sådant som är av större värde. Därmed har detta bidragit till ca 1500 kr in, vilket alltid är något.

Må så gott denna amerikanska nationaldag!
Mvh Spardrottningen (wannabe)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...