Månadskoll maj



Månadsskifte och dags för en deluppföljning av den nya budgeten. Jag gillar att hålla saker enkelt så har gjort en budget i excel som visar alla fasta utgifter och nedför alla rörliga utgifter. Den inkluderar kolumner med våra lån och ränteberäkningar och amorteringsbelopp på dessa som går in i kostnaderna. Tidigare innan allt spårade totalt så hade vi en sådan budget och det är denna fil jag nu dammat av och hottat upp a lá 2018. Har förstås även Tink men vill bygga upp det på ett annat sätt och har därför denna, Tink blir mer ett komplement. Upplever att det är lite svårt med Tink när man har halvt gemensam och halvt egen ekonomi. Ett alternativ är att exkludera alla "egna" kostnader men jag vill ju ha koll på dem också. Tycker även att budgetfunktionen lämnar en del övrigt att önska. Kanske är det jag som inte riktigt fattar hur man ska göra 😉

Det jag gör nu strax efter lön och när alla räkningar ska betalas är att jag bockar av siffrorna i budgeten en efter en (typ grönmarkerar) när jag ser att de dras från kontot. Vissa av dem har jag bara uppskattat och behöver se exakt vad det blev (tex el som dras på autogiro utan avisering). Apropå el så har vi haft fruktansvärda elkostnader i år. I april (mars-förbrukningen) betalade vi 3700 kr hemma och 3200 kr i fritidshuset. The horror!! Kunde vi ha varit mer förbrukningssnåla? Ja säkert, några hundralappar kanske det kunde ha hjälpt att sänka värmen någon grad och släcka några lampor extra. I ärlighetens namn har vi en del att jobba på här. Kollade på elskling efter billigare elpris och noterade att vårt nuvarande pris inte är långt ifrån det lägsta som hittades där. Gläder mig åt att elen är en betydligt mindre post på sommaren eftersom båda våra hus värms upp med el, vilket givetvis inte är det mest ekonomiska sättet att värma ett hus men inget man åtgärdar i en handvändning.

I månadskollen ingår såklart även uppföljning av den gångna månaden (dvs 25 april-25 maj). Det var där någonstans jag verkligen vände mot att återgå till att vara Spara snarare än Slösa. Vågar knappt skriva att våra utgifter i den månaden landar på över 70 tkr (duckar för tomater som kastas mot mig här) och i princip hela den horribla summan var innan den 10 maj, dvs innan jag kände att nu är det dags för en stor förändring. Det kommer därmed att märkas stor skillnad på uppföljningen 25 maj-25 juni i jämförelse, med den nya strikta budgeten. Om vi utgår från att vi ska ha samma boende i alla fall ett tag till så är det inte rimligt att landa på riktigt låga kostnader som 10-20 tkr per månad, då krävs bostadsbyte. Men vi bör faktiskt på någon/några månaders sikt kunna halvera den fruktansvärda summan för april.

Något jag noterar att man (jag) ofta missar i budgeten är följande:
-diverse presenter till barnens kalas eller till vänner man är bortbjuden till
-kläder som har beställts från tex HM till barnen och som faktureras i efterskott
-småsaker som går sönder och ska lagas/fixas
-inköp på ITunes

Får kanske lägga in mer sådant i budgeten, är ju svårt att strunta i att köpa presenter till barnkalasen, men vi kan dra ner lite på övriga poster ovan samt behöver inte köpa grejer för 200 kr till varenda kalas.

Kan för övrigt meddela att minimalistutmaningen juni har börjat bra. 3 saker utrensade och sålda under dagen, 460 kr in, ka tjing!!

Simma lugnt/
Mvh Spardrottningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...