Utmaningar - Minimalism (del 1)

Fru EB har i sin utomordentliga blogg lagt upp en utmaning för juni som jag starkt har övervägt att anta. Den går ut på att under juni månad slänga/göra sig av med 1 sak den 1 juni, 2 saker den 2 juni osv så att man gör sig av med 30 saker den 30 juni. Jag har inte räknat efter men hörde att det blir 465 saker totalt vilket låter ganska rimligt.

Är det möjligt? Ja det tror jag definitivt. Är det rimligt: Kanske, tar nog sjukt mycket tid. Har jag sjukt mycket tid i juni? Nej egentligen inte... Det blir inte riktigt lika hard core men har även övervägt att göra mig av med 100 saker under juni månad. Om jag bara skulle slänga ut saker så vore det inga problem med 465 saker i månaden men jag vill ju sälja det mesta eftersom jag är en traderare (se förra inlägget: Att sälja på Tradera del 1) och då blir det något helt annat.



Ooobeslutsamheten kring detta livsavgörande val gnager i mig och NU har jag bestämt mig. Jag antar en egen utmaning att rensa ut 100 saker under juni och lägga ut till försäljning. Börjar på fredag!

Vad har detta med sparande att göra? Det är oklart varför men mina empiriska undersökningar visar att ju mer jag gör mig av med desto mer uppskattar jag det jag har ➞ vilket leder till mindre köpsug efter nya grejer. Denna slutsats har jag även dragit genom att studera mina barns beteende. När det är få leksaker framme och god ordning leker de med grejerna. Om det istället är mycket saker framme så blir det oordning och de tjatar efter nya leksaker. Just nu befinner vi oss i det senare stadiet så därmed bör det inte bli problem att hitta grejer att kasta ut. Dessutom så blir det pengar in i spargrisen (bildligt talat, jag sparar aldrig på smutsiga kontanter, brrr).

Återkommer med update på utmaningen!

Mvh Spardrottningen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...