Grundprinciper

Det är inte alltid lätt att veta vilka grundprinciper man står för men följande har utkristalliseras för mig:

  • Sparsamhet (köp inte saker du inte behöver och när du köper något så gör det till bästa pris)
  • Minimalism light (inte så extremt att jag endast vill äga 20 saker men på nivån att jag mår bättre ju mer grejer som rensas ur vårt hem och ju mindre som kommer in)
  • Värna om andra människor och djur (hjälp andra så mycket och så ofta du kan)
  • Miljömedvetenhet (i stort och smått, gör vad du kan, sopsortera, ät växtbaserat i största möjliga utsträckning etc)
  • Prioritera motion och hälsa
Inget av ovanstående är väl direkt kontroversiellt men på något sätt har jag fått en ögonöppnare på nästan samtliga områden ovan nyligen.



Sparsamhet
Jag har alltid sett mig själv som en sparsam person med rätt ekonomiska prioriteringar. I fina villaförorten där vi bor sticker vi definitivt inte ut som några slösare, tvärtom faktiskt. Trots det har jag insett vilka fruktansvärda summor pengar som flyter ut varje månad och att jag/vi har fallit offer för hedonic adaption eller vad det nu kallas, dvs en gradvis upptrappning av levnadsstandarden för varje löneökning. Fallit offer är väl inte rätt ord, ingen som tvingat oss till detta, det är endast orsakat av egna, ibland dock omedvetna val. Att jaga efter bra pris på det jag köper har också alltid kommit naturligt men även det har fått stryka på foten på grund av upplevd tidsbrist i vardagen. Jag har nu inför första hela månaden av nyvunnen sparsamhet gjort en ny budget utan alla excesser som tidigare funnits där, som städning 1700 kr/mån, kläder 2000-3000 kr/mån, Spotify 100 kr/mån etc. Efter att ha läst alla inspirerande och imponerande historier om vad andra som är mästare i sparsamhet har lyckats med vet jag att detta bara är början. Jag kommer dock få anledning att återkomma till ämnet vad man gör om ens andra hälft inte är lika intresserad av den nya livsstilen.

Minimalism
I min barndom fanns det i mina ögon alltid för mycket saker hemma som liksom låg och skräpade (i mina ögon iallafall). Mina fantastiska föräldrar kommer från ”samlargenerationen” och är fenomenala på att bunkra och samla. Ibland kan detta ha ekonomiska fördelar, typ köpa massa diskborstar till lågt pris och fördelen är såklart också att man alltid har en ny fräsch diskborste redo när en gamla plötsligt känns sunkig. Än idag kan mamma komma förbi med ett paket disktrasor och en diskborste (från hennes enorma förråd) och förklara att hon noterat att vi kan behöva detta. Så långt allt väl. Nackdelarna med att bunkra och spara är dock att man riskerar glömma vad som finns i all röra, det är också lättare att snabbt göra slut på saker om man vet att det finns ett stort lager som bara väntar på att tas i anspråk. Framförallt är det lättare att hålla ordning och känna harmoni i ett hem där det inte finns överflödiga saker. Den svåra balansgången är att veta NÄR man ska prioritera att bunkra lite för att priset är fördelaktigt. Till exempel är det enligt min erfarenhet bra att köpa flera av sådant man vet att man kommer använda löpande om det är ett fördelaktigt pris. Även att köpa kläder till barnen till nästa vintersäsong under rean på våren, eller ännu bättre begagnat. Både minimalism och sparsamhet går dock ut på att inte köpa saker man inte behöver och därmed är de i helt samma riktning, man kan säga att de är syskon.

Värna om andra människor och djur
Goes without saying.

Miljömedvetenhet
Jag har senaste året blivit allt mer förfasad över vad vi gör med planeten och de följder som oundvikligen är på väg. Gör nu allt jag kan, nåja inom rimliga gränser. Prioriterar att åka kollektivt, sopsortera trots att det inte finns någon station i närheten och äta växtbaserat (vilket är samma som veganskt, men jag är inte så förtjust i det ordet)  åtminstone när jag själv kan bestämma maten. Jag kan ännu inte med att tvinga andra laga specialmat till mig när vi är bortbjudna.

Prioritera motion och hälsa
Är väl ingen som säger emot på denna men det är lätt att bortprioritera när tidsbristen tränger sig på. Ny forskning visar att löpning/konditionsträning dessutom är det bästa sättet att hålla hjärnan i form, läs gärna boken Hjärnstark vilken för mig är en mycket bra motivation till att hålla igång löpningen. Och att hålla hjärnan igång är ju en förutsättning för att kunna ta bra beslut kring sitt sparande och bygga på sin långsiktiga dröm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...