Du är inte rädd för utgifter du inte!

- Du är inte rädd för utgifter du inte!
Detta ryter Anton Svensson (Emil i Lönnebergas pappa) på bred småländska till sin fru. Vad kan ha föranlett denna åthutning? Har hon spårat ur totalt och shoppat loss i Vimmerby? Satt gården i pant?
Nej nej, detta citat var ett svar på att hustrun sagt att hon kommer köpa en ny blyertspenna i det fall hon skulle slita ut deras enda penna när hon skriver ner alla hyss Emil gör.

Jag frustade av skratt senast jag såg detta avsnitt och tänker att en blyertspenna är nog ingen idag som ser som höjden av slöseri. Men å andra sidan... Jag tror att många skulle må bra av att vara lite mer som Anton Svensson. Istället för att planlöst köpa än det ena än det andra som vi tycker oss behöva så kan vi fundera ett varv extra om vi verkligen behöver det eller om det egentligen kan vara. Ett annat favoritcitat från käre Anton är när han (också till sin fru) utbrister: "Du kan slita skor du Alma, som du går på så får du köpa nya skor IDELIGEN, minst vart tionde år!"

Jag utmanar mig själv att vid varje liten utgift tänka ett varv på Anton och om det finns några alternativ. Började med denna quest igår och har redan sparat 15 kr på vattenflaska (tog med egen) och 200-300 kr på mat (struntade i att handla och kokade soppa på en spik från diverse i skåpen). Har blivit smått besatt av Frugalwoods (se bloggen på www.frugalwoods.com) och har nu testat att sno ihop ett gäng lunchlådor från deras lunch recipe som i princip är rice and beans. Får se om det håller måttet, billigt blev det iallafall och jag tog det ytterligare ett steg genom att ta torkade bönor istället för burkbönor som i recptet ;-)

So long!
Mvh Spardrottningen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...