En nygammal Spardrottning

Och vem tror hon att hon är som kallar sig Spardrottningen?! Detta namn måste ses med en portion humor och en stor nypa salt.
Som bloggbeskrivningen visar har jag alltid i grunden varit en Spara. När syskon och kompisar åt upp allt sitt godis på lördagen sparade jag det i en stor byrålåda för att kunna njuta av små bitar i taget under obegränsad tid. När andra drömde om att fylla 15 för att köra moppe så drömde jag om det för att kunna börja jobba och tjäna extra pengar. När jag studerade hade jag 2-3 extrajobb och hade ett riktigt hyggligt sparande. Allt eftersom åren gick och mina inkomster ökade så ökade dock mina kostnader i samma takt eller snabbare. Livet och allt omkring drog med mig i Slösas fotspår och jag insåg nyligen att jag slagit in på en väg som inte är rätt för mig och mina mål. Att vända detta är inte det lättaste med ett hektiskt storstadsjobb, man och två barn samt stora huslån och annat smått och gott som jag har lyckats samla på mig. Inspirerad av fantastiska bloggar som Mr Money Mustache, The Minimalists och Fru Efficient Badass har jag dock hittat tillbaka till sparandet och det välmående som kommer i dess fotspår, både för plånbok och klimat. Det är dags att återta tronen som Spardrottning (även om det i ärlighetens namn är en bra bit dit)!
Jag älskar att skriva och den här bloggen är en del i min resa och ett sätt att ytterligare inspirera mig själv mot ett liv designat för att kunna njuta av tillvaron i nuet och att vara lycklig samt ta mig mot målet med ekonomiskt oberoende. Jag kommer skriva om egna och andras erfarenheter, reflektioner och anekdoter från min egen spar-resa och hur det hänger ihop med en strävan mot ett enklare, mer miljövänligt och minimalistiskt liv. Vill någon läsa och inspireras, förfasas eller kanske dra nytta av ett eller annat så är det bara ett plus.

Mvh Den nygamla Spardrottningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...