Väntan på det perfekta tillfället



Väntan på det perfekta tillfället. 

Det perfekta tillfället att börja träna, börja gå upp tidigare på morgonen, börja äta sunt, börja spara... Vi känner nog alla igen det på något sätt.

Och visst, ibland kan det löna sig att vänta på något gott. Men det är lätt att det blir en ursäkt för att inte agera. Det är enklare att planera och tänka att man ska göra något än att faktiskt göra det. 

"Perfection is the enemy of progress" Winston Churcill

Det ganska berömda citatet från Churchill stämmer fortfarande. Man kan vänta och putsa och slipa till perfektion, eller så kan man bara ta tjuren vid hornen och agera.

Som exempel så ville jag börja på en ny aktivitet i höstas. Jag hade funderat på det länge och gjort efterforskningar på nätet kring olika platser och alternativ. Skickade någon fråga på mail som jag inte fick svar på. Jag läste på om träningsformen och planerade när det skulle kunna passa att börja. Men inget hände. Jag kom inte iväg på någon träning och kom definitivt inte i bättre form. 

En dag så fick jag ett ryck. Enligt schemat så skulle det vara ett pass i närheten av mig och jag åkte helt enkelt dit. Anmälde mig inte i förväg och visste inte ens om jag var välkommen. Det kändes obekvämt och miljön var helt utanför min comfort zone men jag frågade om jag fick vara med och prova på. Absolut, sa de, inga problem. Sedan var jag igång med aktiviteten, två dagar i veckan. Så enkelt var det bara man agerar istället för att vänta på det perfekta tillfället. 

Så vad har detta med sparande att göra? Ni ser säkert redan vart jag är på väg här. Det är samma sak med sparande. Bättre att börja NU än att fundera och planera hur man ska spara och vad man ska investera i. 

Jag tror många tänker "nästa månad ska jag börja spara". Den här månaden kanske inte är så bra eftersom jag har massa extra utgifter och jag har inte tid att sätta mig in i investeringar just nu och bla bla bla. Detta tankesätt har resulterat i många missade sparkronor. 

Detsamma gäller att faktiskt få de sparade pengarna i arbete. Jag känner mer än en person som har stora summor på bankkonto utan ränta i väntan på att det perfekta tillfället att gå in på börsen ska dyka upp.

Ni som läst ett tag vet att jag numera har lägre inkomst än tidigare och jag har upptäckt att jag under en tid själv fallit in i fällan. Inte att jag inte visste vad jag skulle investera i eftersom jag har ett antal indexfonder som bara är att fylla på. Men jag hade stängt av autogirodragningen till ISKen från lönekontot. Jag tyckte att det inte var någon idé just nu eftersom lönen under en tid nu bara räcker till levnadskostnader (och knappt det faktiskt). Jag väntade tydligen på ett bättre tillfälle.

Det resulterade inte så förvånande i att inget blev sparat. Nu har jag istället satt upp en liten autogirodragning igen, för att hålla moralen uppe så att säga. 500 kronor i månaden är inte mycket jämfört med 12000 kronor som jag sparade tidigare. Men det är så mycket bättre än 0. 

Även om jag tycker att nuvarande lönen knappt går att leva på så saknar jag inte de 500 kronorna eftersom de dras innan jag hinner märka att det finns. Har för mig att min gamla guru Bodo Schäfer skrev något i stil med att det är precis lika svårt att klara sig med 90 % av lönen som det är att klara sig på 100 %. På något konstigt sätt stämmer det. 

Vad har du skjutit upp i väntan på det perfekta tillfället?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...