Är det pinsamt att be om doggy bag?


 Är det pinsamt att be om doggy bag på restaurang? 

Jag tror det beror på vem man frågar. Om man frågar mig och förmodligen de flesta som har intresse av att läsa denna blogg så är det NATURLIGTVIS helt acceptabelt att be om doggy bag på restaurang. Med doggy bag menar jag en påse eller någon form av låda att ta med överbliven mat i (alltså inte en hundbajspåse - det hade varit lite pinsamt). Du har ju betalat dyrt för maten och om den inte äts upp på plats måste man väl kunna ta den med sig utan att skämmas?

I påskveckan fick jag dock uppleva att hela min familj skämdes ögonen ur sig när jag bad om en påse att ta med överbliven mat i. Vi var på en relativt fin restaurang (väldigt icke-frugalt till att börja med) och hade beställt en vuxenportion till minstingen eftersom det inte fanns något annat som föll i smaken. När vi ätit klart var minst 75% av rätten oäten och även andra barnet hade lämnat en ansenlig del. Jag visste med säkerhet att dessa rester skulle slukas med god aptit senare om vi bara fick med maten hem. 

Det var inga problem och servitrisen hjälpte glatt till att plocka ner resterna i en liten låda. Lätt som en plätt. Så vari består det pinsamma? Jag tycker det är mer pinsamt att slänga maten.

Det här är bara ett exempel på sparvanor jag har som någon i min familj förkastar. Andra saker är till exempel; sparar överbliven havregrynsgröt till nästa morgon, sparar och återanvänder plastpåsar till bröd, tar med egna påsar till affären, lagar trasiga strumpor, klipper mitt eget hår och så vidare...


Ber du om doggy bag på restaurang? Har du andra sparvanor som din familj/vänner skäms över?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...