Tänk som en student


 Tänk som en student. Kommer du ihåg hur det var? Man hade 7000 kronor i månaden från CSN och kanske lite pengar från extrajobb. Man rättade munnen efter matsäcken.

Eller är du kanske student nu? Grattis i så fall, då har du världens chans när du kommer ut i arbetslivet. En chans att fortsätta leva sparsamt och inte göra som "alla andra" och utsätta dig för kraftig livsstilsinflation. 

När jag och mina kompisar var studenter så brydde vi oss inte om ifall någon bodde litet, trångt och hade ett omodernt kök. Inte heller spelade det någon roll om tvålen i badrummet kom från Rituals eller om glasen var enhetliga och snygga. Det viktiga var att man träffades och hade kul tillsammans.

Missförstå mig inte nu, jag gillar snygga glas, moderna kök och tvålar från Rituals. Absolut. Men det gör mig inte lyckligare att renovera köket för tvåhundratusen eller spendera tusenlappar på nya glas för att de gamla känns lite 2010. Den snabba lilla lyckokicken som sådana små och stora inköp ger stannar inte särskilt länge och så fort den har gått över så måste man leta efter nästa. 

Ofta när vi umgås med vänner nu för tiden så är renoveringar och inredning stora samtalsämnen. En vän till mig berättar alltid om vilka nya projekt hon har på sin "måste-göra-lista". Det är kök som ska blåsas ut eftersom skåpluckorna är i ett omodernt träslag, handdukarna måste bytas då de säkert är över fem år gamla och omatchande samt så måste porslinet och glasen uppgraderas. Varje gång vi ses dyker det upp nya liknande saker som "måste" köpas. Inhandlingen av dessa nya saker sker oftast på helgerna och hon besöker shoppinggallerian säkert minst en gång i veckan. Hon blir dessutom irriterad på sin man för att inte ser det akuta behovet av dessa inköp. 

Min vän är inte osmart och jag tycker inte heller att hon är en ytlig person. Som student brydde hon sig inte nämnvärt om dessa saker. Men trots det verkar hon nu ha fastnat i ovanstående "måsten" som dränerar ekonomin. Samtidigt så drömmer hon om att trappa ner på jobbet och njuta mer av livet. Det skulle hon nog kunna göra inom några år om inte alla pengar gick upp i rök på obetydliga renoveringar och inköp som inte förbättrar livet i någon som helst avsevärd del. 

Hon ser det tyvärr som att man har gett upp ifall man inte håller hemmets inredning i toppskick, inklusive nya matchande handdukar, nya glas, husgeråd, tvålar och allt. Kläderna måste självklart också bytas ut några gånger om året. Det tar aldrig slut och vilken lön som helst får svårt att räcka till med det synsättet. 

Även jag har uppgraderat allt för mycket sedan mina studentdagar. Det är förstås i sin ordning när det gäller delar som verkligen betyder något. Jag tycker till exempel väldigt mycket om att bo i hus vilket jag absolut inte kunde göra som student. Men det gäller att tänka till och inte göra likadant som alla andra. "Alla andra" har oftast inte så bra koll på sin ekonomi och kommer få slita hund till de är minst 65 år för att finansiera sina inköp av nya husgeråd. 

Våga leva mer som en student med omatchande glas och handdukar. Livet blir inte sämre för det.

Vad har du uppgraderat sedan du var student och vad skulle du kunna avstå från utan att få ett sämre liv?


  

2 kommentarer:

  1. Jag håller helt med dig.
    Friheten det ger att inte behöva "keeping up with the Joneses" är faktiskt riktigt skön. Sedan ska man såklart inte vara extrem åt andra hållet, för tids nog kan man faktiskt behöva en uppgradering. Exempelvis har vi fram tills nu haft samma bil i elva år, men nu kände vi att det var dags för en ny. Så lite "lyx" i vardagen bör man ju unna sig, så länge det inte sker för att man vill imponera på andra utan bara för att man ser att ens egna behov och mående premieras.

    Sedan är det såklart väldigt individuellt detta. Din kompis kanske faktiskt får ett bättre liv (på ett personligt psykologiskt plan) av att alla glasen i skåpet är enhetliga? Medan det för mig är totalt irrelevant. Vi har glas och muggar från säkert tio olika serier (två-sex av varje) i köksskåpet. Och visserligen har man sina "favoriter" men jag mår inte sämre av att dricka ur ett icke-favorit-glas eller mugg ifall alla de skulle vara i diskmaskinen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt, att unna sig något som verkligen tillgodoser ett behov kan absolut vara motiverat. Eller att unna sig lite lyx i tillvaron så att det inte känns som att man lever helt i försakelse.

      Det jag vänder mig mot är när folk fastnar i att allt "måste" uppgraderas hela tiden. Som att det inte finns några alternativ utan är en helt nödvändig levnadsomkostnad.

      För att hålla balansen och husfriden hemma så har jag nyss gått med på att uppgradera en del porslin och står nu inför nästa problem - det finns för lite plats i skåpen! Nu blir vi väl tvungna att skaffa vitrinskåp till råga på allt.

      Tack för insiktsfull kommentar!

      Radera

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...