Kopplingar mellan god hälsa och sparande

Vad har hälsa och sparande gemensamt?

När jag tänker efter en hel del faktiskt.

Innan någon blir offended och tar illa upp så vill jag understryka att jag på inget sätt menar att pengar kan köpa hälsa eller lycka. Nej nej, det är inte min poäng. Inte heller hjälper pengar mot alla fysiska och psykiska åkommor du kan drabbas av. Med det sagt, here it comes.

Jag har nyligen läst boken Hälsobalansen av Dr Rangan Chatterjee. Dr Rangan verkar vara en fin och god människa, som Karl-Bertil Johnssons far skulle ha uttryckt det.

Hälsobalansen utgår från att vi måste arbeta med de fyra grundpelarna VILA, ÄTA, TRÄNA och SOVA för att uppnå god eller bättre hälsa. Enligt ett citat i boken så är endast 10 procent av hälsan beroende av gener och resterande 90 procent är miljö. Jag vet inte om dessa procent stämmer men även om det så skulle vara 50/50 så betyder ju det att vi själva har väldigt stor möjlighet att påverka vår hälsa och det, mina vänner, är en upplyftande tanke. 

Varje pelare är ett kapitel med fem konkreta förslag på vad du kan göra för att förbättra området och för varje sådant förslag finns flertalet tips hur man uppnår det. Till exempel inom området Sova så är en av sakerna att göra "Låt hjärnan komma till ro" och ett av tipsen för att uppnå detta är att införa regeln att inte kolla jobbmail 90 minuter innan du går och lägger dig. Både områdena och tipsen är tillräckligt breda och generella för att alla ska hitta något man kan tänka sig att göra inom ett område man vill förbättra samtidigt som det är tillräckligt specifika tips för att det inte ska bli svårt och flummigt. I like it! Hittade omedelbart åtminstone fyra tips som jag direkt ska ta till mig och implementera. 

När kommer likheterna med sparande då?

I samband med att jag läste boken slog det mig att mycket av innehållet känns bekant och inte alls främmande. De konkreta verktyg och tips Dr Rangan delar med sig av är inte dyra och kräver inte några stora ekonomiska investeringar. Exempelvis handlar det mer om att hitta tillbaka till sina grundläggande behov och prioritera det som verkligen får oss att må bra. För det krävs inte mycket pengar men det krävs däremot en viss viljestyrka, motivation och tid för att ta till sig råden. Det säger sig självt att om man är allt för djupt in i ekorrhjulet så är det svårt att hitta den motivationen och den tiden som krävs för att stanna upp och lyssna.

För det första, åtminstone för mig, så medför mitt arbete att jag har relativt gott om pengar att röra mig med. Däremot har jag inte gott om tid vilket har medfört diverse negativa effekter på mitt välmående och min hälsa. Jag har inte alltid haft viljestyrka, tid och motivation att prioritera rätt. Som tur var noterade jag det redan för några år sen vilket var ungefär samtidigt som jag snubblade över den här artikeln av MrMoneyMustache (MMM). Sedan dess har saker börjat gå åt rätt håll och jag har vidtagit åtgärder både kopplat till sparande och hälsa. Det är nästan svårt att säga vad som är hönan och ägget, det är en god spiral. Genom att spendera mindre pengar på onödiga saker får man både mer tid över och mer stash på banken (eller i ISKen snarare). Det kan plötsligt bli möjligt att gå ner i tid på arbetet och känslan av möjlighet att påverka sitt liv ökar med varje sparad tusenlapp. Om du lever från lön till lön så är eventuell förlust av jobbet en akut och krisartad händelse. Redan efter några års sparande inser du dock att du klarar dig ganska länge utan en fast månadsinkomst vilket ger en enorm frihetskänsla även om du ännu inte nått FI. Jag tror det är relativt allmänt vedertaget att möjlighet att påverka sin situation leder till ökad lycka och välbefinnande vilket även innebär bättre möjligheter att påverka sin hälsa.

Utöver den generella kopplingen att ett sparkapital ger frihet och därmed ökade möjligheter att påverka sin hälsa så finns andra kopplingar. Boken ger åtskilliga exempel på att det inte är de dyra lösningarna som är de bästa. Det är inte säkert att du behöver dyra mediciner eller exklusiva gymkort. Det som istället behövs är tid för reflektion och att göra medvetna val. Jag trodde nästan att det var MMM som skrivit en gästpost i boken när jag läste följande:

"Vi är skapta för att vara aktiva, men den moderna livsstilen tvingar oss att sitta i bilar i flera timmar när vi pendlar och kedjar fast oss vid skrivbord i åtta timmar."

Amen to that. 

Träning är en viktig del i en god hälsa. Det tror jag de flesta vet. Enligt boken är det bättre att träna utomhus i naturen och dagsljuset än "på ett själlöst gym". Det är också billigare. Här har jag hur många exempel som helst på vänner och kollegor som betalar hutlösa summor för gymkort, PT-pass och liknande. Jag tror det hänger samman med att det upplevs som enklare och lättare att få till träningen då. Det är dessutom mer lockande att gå in på ett gym en mörk decemberkväll än att ta en löprunda i snålblåsten. Jag fattar det. Men om man å andra sidan inte arbetade så mycket så skulle det vara lättare att få tid och ork till träningen i dagsljus och utomhus. Om du inte arbetar behöver du troligtvis inget gymkort eller PT-pass. 

Ett konkret och enkelt tips är inte oväntat att gå till skolan istället för att ta bilen. Inte möjligt för alla men om du inte har allt för långt så är det inget problem. Detta tips anammas redan i min familj och vi går eller cyklar så gott som alltid. Men det är inte konstigt att ett sådant till synes banalt tips ändå är värt att nämna. Varje dag så är drop off platsen vid skolan överfull av SUVar som föräldrarna bränner runt i. Jag förstår att vissa bor långt bort och inte har så stort val men tro mig, vissa av dem bor bara någon kilometer bort. Mitt äldsta barn har tyvärr lyckats förskansa sig en bild av att det är lyxigt att få åka bil till skolan och tjatar om detta ganska ofta. Vem har sagt att det ska vara enkelt...

Ett annat exempel på när god hälsa är det billigaste men mest tidskrävande alternativet är förstås MAT. Boken är väldigt bra på så vis att ingen särskild diet förespråkas. Det (i princip) enda viktiga att hålla sig till är att äta så mycket naturlig mat som möjligt. Det innebär ej hårdprocessad mat och helst inga produkter som innehåller mer än fem ingredienser (eftersom den då rimligtvis är hårt processad). Jag hör ofta folk som säger att det är dyrt att äta bra mat men kan inte hålla med om det. Det gäller bara att veta vad man ska laga och vilka råvaror som är i säsong (=billigare). Här vill jag framhålla Portionen under tian som är en matblogg med veckomatsedlar där varje portion kostar maximalt 10 kr. Rätterna är nyttiga, välkomponerade och fantastiskt goda. Tror definitivt att Dr Rangan skulle ge dem godkänt.

Som boken påpekar så är det de små sakerna man gör varje dag som ger de stora hälsovinsterna. Det är mycket lätt att underskatta detta och tro att det bara är värt att göra riktigt stora ändringar. På exakt samma sätt är det med sparande. Det är lätt att tro att de små utgifterna inte spelar någon roll eller att de små insättningarna i ISKen inte räknas. Men det är dessa små besparingar som ett antal år senare är skillnaden mellan ett fortsatt harvande i jobbträsket eller en frihet att uppfylla sina drömmar.  

Har du sett några kopplingar mellan din hälsa och ditt sparande?




  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...