Mina 5 bästa spartips

Idag ska jag bjussa på en riktig gottepåse, nämligen mina 5 bästa spartips. För dig som är bevandrad inom FIRE och har arbetat med ditt sparande så är det säkerligen inget nytt men det är alltid kul att höra hur andra sparar så häng kvar.

Det finns några generiska områden där i princip alla kan skära ner och spara. Här tänker jag främst på: Mat (särskilt luncher), Transport och Boendekostnader. Eftersom det är så självklara områden som var och ett kan förtjäna ett eget blogginlägg så tänkte jag här istället borra mig ner i några andra tips som inte är lika uppenbara. 


 

För att kunna cirkla in vilka som är mina bästa spartips så har jag funderat på vad det normalt är som får en att spendera på "onödiga" grejer. En av anledningarna tror jag är att man vill ha den tillfälliga och snabba kicken det ger att köpa grejer. Jag vet precis hur det känns att efter en jobbig arbetsdag slinka in på närmaste virtuella eller fysiska butik och inhandla något (kläder, skor, fiskeutrustning, you name it) som tillfälligt får en på bättre humör. Problemet är just ordet "tillfälligt" och rätt snabbt så klingar effekten av. Vidare så är det lätt att en stund senare istället känna sig lite rastlös eller rent av missnöjd då man spenderat onödiga pengar och slösat på jordens resurser.  Men misströsta ej. Det finns andra saker att fylla sin tid med som ger mer långsiktig tillfredställelse samtidigt som det ger en fetare spargris. Så utan vidare ado kommer här min lista. 


1 Sluta jämföra dig med andra

Det här är det kanske viktigaste tipset, säkerligen också det svåraste. Åtminstone svårt för de flesta. Hur självständiga och intelligenta vi än vill vara så finns det i våra gener att försöka smälta in med flocken och vara som de andra. Det är livsfarligt att vara udda och kan resultera i att man blir utstött från gemenskapen. Det var sant för 10000 år sedan och det är sant idag. Skillnaden är att idag kan vi välja vilka som är "flocken" och vi behöver (förhoppningsvis) inte oroa oss från att svälta ihjäl eller bli uppätna av rovdjur. Men den mänskliga hjärnan har inte utvecklats så mycket de senaste 10000 åren och förstår inte skillnaden.

Följaktligen är det helt naturligt att du vill ha lika fin bil som grannen eller lika exklusiva kläder som kollegan. Om alla andra äter ute, snackar om vilka resor de ska göra på semestern och den senaste köksrenoveringen, då är chansen stor att du dras med i det. Varför inte? Du kanske jobbar på samma jobb eller har liknande livssituation. Om de har råd varför skulle inte du ha det? Svaret är att du har råd, men du måste aktivt välja att prioritera annorlunda. Skyffla in alla pengar du kan undvara i ISKen istället för att köpa nya kläder, köksrenovering och framför allt leasingbil. 

Men men men vad ska flocken säga då? Kommer de tro att jag är fattig? Jag vet inte. Kanske. Men det mest troliga är att de inte märker av att du inte spenderar lika friskt. De flesta är så upptagna med sitt eget att få lägger märke till vad andra gör med sina pengar. Om du inte väljer att berätta om din nya väg förstås. Det kan du göra, men här höjer jag också ett varningens finger. Få saker verkar vara så provocerande som att välja att spara istället för att konsumera. Det sticker något fruktansvärt i ögonen på många. Jag har fortfarande inte riktigt listat ut varför. Därför kan det vara klokt att ligga lite lågt. Kanske så ett frö här och där. Men om du börjar predika vitt och brett om att du ska spara 50 % av din inkomst och vara ekonomiskt fri om några år så är risken stor att du blir utstött ur flocken, de orkar inte höra på sånt och tror inte heller att det är möjligt. 

Om du vill ha ett annat resultat än andra så måste du också våga tänka och välja annorlunda. 


2 Rör dig inte i butiker (observera att detta även, till och med i synnerhet, gäller nätbutiker)

Även om jag anser mig på många sätt botad från det ständiga suget efter att köpa saker så har jag ibland svårt att hålla mig ifrån det i butiker. Om du är likadan så gör du klokt i att undvika sådana miljöer. 

För mig gäller det till exempel klädaffärer, både på nätet och IRL (in real life för er som inte är datanördar). Jag vet att jag fortfarande trots tre års klädfasta har alldeles för mycket kläder och har inget behov av att köpa mer. Likväl så är det svårt att gå runt i en klädbutik, så här års med de senaste snygga vårkläderna, utan att vilja ha något. Är du då dessutom lite trött och viljesvag efter en hel dag med diverse elände på jobbet så är risken stor att du trillar dit. 

Det här gäller i lika stor grad nätbutiker. Innan jag införde köpstopp för kläder för drygt tre år sedan så var det nästan värre med nätbutiker än vanliga butiker för min del. Så lättillgängligt hela dygnet. På kvällen när barnen lagt sig kunde jag surfa in på någon snygg nätbutik. Klicka runt lite och vips så låg det varor för 1500 kr i varukorgen som jag av bara farten klickade hem. I en riktig butik så tenderar jag att vara mer prismedveten och pengarna känns mer riktiga på något konstigt sätt. 

Det finns alla möjliga bra sätt att rationalisera impulsköp, två vanliga exempel som jag själv använt mig av är "Jag förtjänar det här efter att ha hanterat xxx" eller "Det är bara några hundra kronor, inte så stor grej". Ett tips som jag har plockat upp någonstans, oklart var, är att man alltid ska vänta minst 48 timmar med varje inköp. Om du verkligen vill ha en ny tröja, vänta då 48 timmar innan du köper den. Om du efter 48 timmar fortfarande tycker att du behöver och vill ha den, då är det ok att köpa. Jag har märkt att det knepet fungerar bra för mig. Nästan i samtliga fall när jag har tillämpat det så har jag inte alls velat ha grejen efter 48 timmar. I de fall som jag ändå till slut har gjort köpet så har det varit väl genomtänkta saker som jag faktiskt behöver, eller i alla fall vill prioritera.


3 Rensa i garderoben

Igår rensade jag och dottern hennes garderob och vi blev båda chockade över mängden kläder som behövde rensas bort. Efteråt var hon strålande nöjd och konstaterade att hon har väldigt mycket fina kläder hon kan använda och matcha. Precis så känner jag alltid också när jag gått igenom och organiserat i min garderob. Köpsuget är aldrig så lågt som då eftersom man lätt kan konstatera att allt finns där. Någon gång har det hänt att jag identifierar att jag behöver till exempel fler strumpor eller vita linnen och då kan jag med gott samvete köpa det. Men hade jag gått ut och handlat innan rensningen så hade jag säkert kommit hem utan vita linnen och strumpor. Istället hade jag köpt något jag inte alls behövde, till exempel en svart tröja, för att sedan konstatera att jag redan hade tre liknande. 

För övrigt så kan "garderoben" som jag skriver om ovan bytas ut mot valfritt utrymme som representerar något du brukar spendera pengar på. Till exempel om du älskar att köpa verktyg så skulle det kanske stå "Rensa i garaget" istället. Poängen är att man tar sig an ett område, rensar ut det som är överflödigt och organiserar resten på ett snyggt och tilltalande sätt. Helt gratis och vips så har du kanske inte samma behov eller sug av att köpa nya grejer när du ser allt du redan har. Som en bonus så kan du sälja sådant du har sorterat ut, till exempel på Tradera, Blocket eller Facebook. Se även säljtips jag tidigare skrivit här Att sälja på Tradera.

På temat så måste Marie Kondos bok Konsten att städa Konsten att Städa rekommenderas för alla som inte läst den. Den kan gott läsas om också ifall du redan har läst den. Kondo skriver på ett fantastiskt underhållande sätt om städning och rensning. Hon verkar vara en sann minimalist och är brutal på rensning. Allt som inte "sparks joy" ska ut. Jag älskar konceptet även om jag inte lever upp till det helt och hållet. Vissa saker, som till exempel en hink eller en dammsugare, kan vara bra att ha även om de inte sparks joy. Anyway så var det ett tag sen jag läste boken och jag ska nog läsa om den inom kort och samtidigt rensa lite mer här hemma. 


4 Lär dig umgås utan restaurang eller cafe

Det här kan vara knepigt. Beror på vart du bor och vad dina vänner och du har för vanor men enligt min erfarenhet så är det mycket vanligt att man stämmer träff med vänner på restaurang eller café. Särskilt om man bor i en storstad och kanske bor på olika sidor om stan. Då är det trevligt och enkelt att ses på restaurang och äta samtidigt som man uppdaterar sig på varandras liv. Det kanske inte varit så aktuellt senaste året under Covid men förhoppningsvis kommer de tiderna tillbaka.

Jag tror inte att jag helt till hundra procent kommer sluta med att äta ute då och då men jag har kraftigt skurit ner på det. Ser till att bjuda hem vänner eller åka hem till dem istället. Det är också perfekt att istället föreslå en promenad med kaffetermos och mackor. De flesta tycker det är ett bra och nyttigare alternativ än att jäsa på ett cafe. 


Färdigställ dina projekt 

Du vet den där golvlisten som borde sättas dit, blommorna som borde planteras om eller hyllorna i garaget som borde sättas upp? Jag tror de flesta av oss har diverse olika projekt liggande som man skulle kunna ta tag i för att fördriva ledig tid och känna mer tillfredställelse i livet.

Det kan förvisso kosta lite att färdigställa ett projekt men om man gör det metodiskt och ett projekt i taget så bör det inte dra iväg allt för mycket. Om du dessutom har startat projektet så är det förödande att låta det vara halvfärdigt. 

Jag har personligen lite utmaningar med det här. Har väldigt lätt att dra igång flera saker samtidigt och inte färdigställa det ena innan jag påbörjar det andra. Till exempel så åker "alla andra" (sluta jämföra dig med andra) så här års till Blomsterlandet eller liknande och köper på sig massa härliga blommor och vårgrejer. Jag tänkte själv åka dit härom dagen och göra samma sak ända tills jag tänkte efter och stoppade mig själv. Jag insåg att vi har åtminstone 2-3 växter/blommor som måste grävas ner eller flyttas runt till rätt plats i trädgården. Vidare så har vi buskar och träd som måste tas om hand, en häck som måste klippas och smultron och jordgubbar som måste rensas och till viss del planteras om. Så varför åka och köpa mer grejer som måste fixas? Jag bestämde att när jag har ordnat med alla de ovanstående små projekten så har jag tillåtelse att köpa de där ytterligare blommorna jag ville ha. Men inte innan dess.

Färdigställ det du har påbörjat och prioritera att göra sådant som inte kostar något först.


Sådär, det var alles för den här gången. Hoppas du hittade inspiration inom något område. Vad är dina bästa spartips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...