Tillbaka

Återkomst till bloggen i Coronatider

Äntligen har jag satt mig vid datorn för att skriva igen. Det var otroligt länge sen sist och jag har egentligen inga bra ursäkter annat än att livet kommit emellan. Nu är det dessa hemska Coronatider och som så många andra finner jag mig ha något mer tid än annars så kanske därav denna återkomst till bloggen. Vad kan då vara mer lämpligt än en tillbakablick till tidpunkten för bloggens början vilket också sammanföll med när jag kom i kontakt med FIRE-rörelsen för första gången.

Det är alltså i runda slängar två år sedan jag först blev introducerad till MMM, mer preciserat detta inlägg Getting rich - From zero to hero in one blog post och det förändrade mitt liv. Eller i alla fall var det början till en förändring av mitt liv. Att spara sig till ekonomiskt oberoende tar tid och tålamod. Jag är på inga sätt framme än men jag har kommit en bra bit på väg mot målet de senaste två åren. 

De mest övergripande förändringarna och utvecklingen är följande:
  • Vi har betalat av ett olyckligt konsumtionslån som jag skäms över att ens ha skaffat. Det fanns inga goda anledningar att vi tog detta, men nu är det iallafall borta sedan ett och ett halvt år. Lånet var satt på 10 år och vi betalade av det på cirka 2 år. Vi har även betalat av 50 000 kr av en privat skuld till föräldrarna samt genom löpande amorteringar minskat våra bolån med ungefär 150 000 kr.
  • Jag har ökat min sparkvot till ungefär 45 % av min årsinkomst netto från tidigare ungefär 5-10%. 
  • Jag har gått ner i arbetstid till 80 % trots ovanstående vilket ger mig mer tid till planering och ökad livskvalité. Med de höga marginalskatter vi har så är inkomstbortfallet netto inte så stort och det känns väldigt värt att byta pengar mot tid i det här fallet. Jag upplever inte att jag försakar något till följd av detta förutom de extra pengar som jag annars hade kunnat lägga på sparande.
  • Delvis till följd av ovanstående nedgång i tid så har jag kommit på vad jag vill ägna mig åt i framtiden, när jag blir stor. Det är inget jag kan göra redan nu då mitt nuvarande jobb inte alls är kompatibelt med sidosysslor men jag kan påbörja det i tanken.
  • Mitt sparkapital har ökat med ungefär 50 % vilket gör att jag har en viss ekonomisk trygghet om vi skulle drabbas av plötsligt inkomstbortfall.  
Ni kanske märker att jag ibland använder ordet "vi" och ibland "jag" och det beror helt enkelt på att vi har delvis delad ekonomi i hushållet. Jag har nog nämnt att min man inte har samma iver som jag att spara och sträva mot ekonomiskt oberoende och vi ser båda många fördelar med att ha det på det här sättet. Vi är nästan aldrig oense om pengar utan vi har en gemensam pott dit båda bidrar efter förmåga och resten av pengarna får var och en göra som den behagar med. För mig så innebär det att jag sparar nästan allt som inte går till den gemensamma kassan med undantag för busskort och enstaka middagar med vänner och andra sällsynta egna inköp. Varken busskort eller middag med vänner har dock varit aktuellt de senaste veckorna dock på grund av Corona och den situation vi nu befinner oss i.

Vad har jag då gett upp för att åstadkomma ovanstående? Egentligen inte mycket alls faktiskt. Jag kommer inte på något som har varit en stor uppoffring utan det är enkla saker, främst följande:
  • Matlåda på jobbet varje dag (kanske 1-2 undantag i månaden).
  • Ingen städhjälp
  • I princip inga klädköp. Jag införde köpstopp för kläder i ett år vilket jag skrev om i denna post Utmaningar del 1 Kläder och det lyckades jag faktiskt med. Nu har det ju snart gått 2 år sedan jag skrev det inlägget och första året köpte jag INGET. Senaste året har jag fortsatt på den linjen men köpt några få plagg, några begagnade och några på HM eller något liknande.
  • Cyklat mer istället för att åka bil på korta och halvkorta sträckor, till exempel till affären.  

Som synes är det inga stora uppoffringar och jag är väl medveten om att en verkligt frugal livsstil skulle innebära ytterligare mer omvälvande förändringar, som till exempel att flytta till ett billigare boende. Boendet är dock något som jag alltid tyckt det varit värt att lägga lite extra på även om jag förstår att det skulle vara möjligt att bo billigare och därmed nå målet snabbare. Den senaste tiden har jag dessutom spenderat väldigt mycket tid hemma och blivit än mer förtjust i vårt boende, både huset, trädgården och området. 

Jag har den senaste månaden utvecklat en ny rutin att ta en morgonpromenad i kvarteret och i skogen varje morgon innan resten av familjen har vaknat och när jag går den så lyssnar jag på Choose FI-podden Choosefi.com som är en av mina absoluta favoriter. Jag älskar verkligen mornarna och försöker gå upp så tidigt jag kan för att få mer ut av morgonen. Senaste tiden så har Choose FI haft extra sändningar varje vardag för att vara relevanta och följa den föränderliga världen i närtid. Nu tror jag de precis har gått över till kanske 3 dagar i veckan istället och det kanske är lika bra så man hinner med att lyssna på allt. Den här morgonrutinen har varit riktigt enkel att hålla nu när jag inte behöver transportera mig till jobbet lika ofta och jag finner att hemarbete har så otroligt många fördelar vilket jag ska skriva mer om i en annan post.  

Hur har du förflyttat dig mot ditt mål det senaste året?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...