Dags att minska bilåkandet ytterligare


När vi åkte hem från sportlovsutflykten för några dagar sedan baxnade vi över att dieselpriset låg över 24 kronor per liter. Nu några dagar senare är priset närmare 28 kronor litern. Det är historiskt all time high, och värre lär det bli. Den främsta anledningen är förstås att oljepriset stiger till följd av kriget i Ukraina.

Finns det egentligen något tak? Kommer vi ha ett pris på över 50 kronor litern om några veckor? Jag vet inte. Det talas om att sänka skatten på drivmedel men det kommer troligtvis bara bli en marginell effekt enligt min mening. För transportföretag och privatpersoner som är beroende av att köra långa sträckor så kan det få förödande konsekvenser.

Det finns olika strategier att hantera denna exceptionella prisökning. 

Köra mindre 

Det självklart bästa man kan göra är att använda bilen mindre. Det kanske är lättare sagt än gjort, särskilt om man bor långt ifrån staden. Men för de flesta familjer i förorten och i städer så finns det utrymme att skala ner lite. Kanske till och med sälja bilen om man bor centralt.

Vi har redan sedan tidigare en vardag där vi inte använder bilen dagligen men vi kommer nu se till att minska ytterligare ett snäpp. 

Mathandling är något som vi ibland använder bilen till. Det allra bästa är att cykla och handla. Köpa en cykelkärra eller en lådcykel, det är det värt. 

Vi föredrar att handla på Willys då de har låga priser och helt okej utbud. Tyvärr så är det förenat med livsfara att cykla till närmaste Willys-butik då man måste färdas på en hårt trafikerad 80-väg utan väggren. Det vi istället gör är följande:

-Handla en gång i månaden på Willysbutiken. Antingen med hemkörning eller genom bilresa. I nuläget är det fortfarande billigare att ta bilen dit än att beställa hem (vilket kostar cirka 200 kr) men om den skillnaden blir mindre så kan jag tänka mig att ändå beställa hem för att slippa resan och packningen av mat. Har ni tänkt på hur jobbigt det är att packa ner varorna när man har handlat mycket?

-Kompletteringshandla i en närmare butik dit vi cyklar. Vi har en perfekt elcykel med lastutrymme så det går bra att handla allt man behöver med den.

För inspiration kan man läsa detta gamla inlägg från MMM om att handla mat med cykel. Jag förmodar att tanken är djupt främmande för de flesta amerikaner. 

Skjutsa barnen till diverse aktiviteter är också en av de saker vi använder bilen till. 

Det mest radikala är väl att enbart låta dem ha aktiviteter som inte kräver bilåkning. Jag vet inte om jag rekommenderar det, det beror på. Om man har ett litet barn som kan gå på i princip vilken aktivitet som helst så skulle jag välja sådant som ligger i närområdet och går att cykla till. Vår yngsta har en aktivitet som ligger cirka 6 km bort och den cyklar vi till.

Men om man har ett lite större barn som har ett stort intresse och en sport eller aktivitet som hen har fastnat för så kanske det överväger. Vårt äldsta barn har träning några gånger i veckan som kräver bilåkning men det är värt att fortsätta med den aktiviteten nu när tonåren närmar sig. Annars risk att hen inte har några aktiviteter i tonåren och börjar ägna sig åt diverse dåligheter istället. 

Tips här är att hitta familjer att samåka med så att man turas om att köra till träningen. Bra för plånboken och så spar det tid.

Pendling till jobbet är något som vi aldrig använder bil till. 

Går det att åka kommunalt så gör det. 

Har du ett jobb dit du måste åka bil varje dag - överväg att byta jobb! Eller flytta närmare. Jag skojar inte. Det finns förstås undantag men generellt är det inte rimligt att lägga tusentals kronor varje månad på att ta sig till jobbet. 

Köpa elbil eller mer bränslesnål bil


Jag har diskuterat med flera personer som säger att de funderar på att äntligen köpa elbil nu när bränslepriserna är så höga. Det kan ju vara en bra idé i vissa fall men jag tycker inte det är självklart.

För det första så kostar själva bilen väldigt mycket i inköp och för det andra så är även elpriserna höga och stigande. Det bästa både för miljön och för plånboken är att köra mindre istället. Om det inte är möjligt och man är en av dem som verkligen måste åka en hel del bil varje dag - då kanske det är värt det. 

Att köpa en mer bränslesnål bil eller en hybridbil kan också vara alternativ värda att räkna på - om du måste köra väldigt mycket alltså. I annat fall så blir inköpskostnaden svår att tjäna in i närtid. Sedan kan det ju förstås finnas andra aspekter som gör att man vill eller behöver köpa ny bil.

För vår del så tror jag än så länge att det bästa är att tuffa på med dieselbilen men att köra så lite det bara går. När vi väl kör så kör vi långsamt och snålt. Det är större skillnad än man tror i förbrukning beroende på hur man kör. Vid en långresa på (55 mil) som vi gjorde så gick det åt cirka 30 % mer bränsle när vi körde i 130 km/h bitvis och höll en allmänt hög hastighet jämfört med när vi körde samma sträcka men höll oss mellan 80-100 km/h.


Hur hanterar du de höga bränslekostnaderna?

2 kommentarer:

  1. Jag har redan minimerat mitt bilåkande. Cyklar varje vardag till och från jobbet, affären och gymmet. Det är bara på fredag em och söndag em som jag åker bil ut till landet.

    Bra förslag på åtgärder !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klokt! Då finns det nog inte så mycket att minska på för din del :)

      Radera

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...